Interprofessioneel Samenwerken

Er wordt over interprofessionele samenwerking gesproken wanneer verschillende professionals samenwerken. Professionals ontmoeten elkaar vanuit hun eigen expertise.  Binnen dit krachtenveld van verschillende disciplines is een belangrijke voorwaarde dat wetenschappelijke kennis, professionele kennis én ervaringskennis & ervaringsdeskundigheid evenwaardig worden gezien en benut. Dat vraagt een gerichte attitude en een kritische zelfbeschouwing van de professional.

INTERPROFESSIONEEL SAMENWERKEN

Samenwerking tussen professionals met uiteenlopende expertise en/of ervaring waarbij vanuit een gemeenschappelijke visie & doel  een vernieuwende aanpak  vormgegeven wordt, die tegemoet komt aan de belangen van de doelgroep.





Voorbije jaren voerden we participatief actieonderzoek naar de interprofessionele samenwerking binnen de context van (inclusief) onderwijs.


We gingen SAMEN met het werkveld - vanuit de reeds aanwezige ervaring, expertise en inspirerende ondersteuningspraktijken in Vlaanderen - op zoek naar bouwstenen om verbindend en duurzaam samen te kunnen werken in het ondersteunen van leerling, leerkracht en school.     

In wat volgt een aantal noemenswaardige vaststellingen uit het onderzoek 

 Uit de wetenschappelijke literatuur rond interprofessioneel samenwerken haalden we volgende belangrijke inzichten:


In dit onderzoek gingen wij op zoek naar die essentiële bouwstenen, die het uitbouwen van krachtig en duurzaam interprofessioneel samenwerken, kunnen versterken. 

We verzamelden heel wat informatie uit het werkveld omtrent de actuele gang van zaken rond dat actief samen bouwen aan afgestemde zorg en wogen ideeën en bestaande patronen af tegen de inzichten rond interprofessioneel samenwerken uit de wetenschappelijke literatuur. 

Dat bracht ons bij vier  bouwstenen voor het bouwen aan krachtig en duurzaam interprofessioneel samenwerken:

1.    Identiteit - Eigen expertise & grenzen kennen

2.    Netwerk - Andere professionals in kaart brengen

3.    Organisatie - Samenwerking afstemmen

4.    Verbinding – Samen leren, ontwikkelen en innoveren

 

We belichten, in wat volgt, beknopt per bouwsteen enkele elementen van belang om bewust bij stil te staan. Elke kaart maakt deel uit van een reflectiewaaier. Op de kaart drukken, brengt je naar de gehele waaier.

IDENTITEIT

 Eigen expertise & grenzen kennen

T-shaped professional

  • Verticaal: diepe specialistische vak/ervaringsbekwaamheid van de (ervarings)professional
  • Horizontaal: generieke vaardigheden van de professional

NETWERK

 Andere professionals in kaart

Parameters (Sannen, 2020)

  • DENSITEIT van het netwerk: Hoeveel verbindingen zijn er?
  • (NIET)-CENTRALITEIT van het netwerkt: Hoeveel van die verbindingen komen terecht bij één of meer partners in het netwerk? 
  • DIVERSITEIT binnen het netwerk: Worden er in het netwerk diverse ervaringen, visies, perspectieven, kennis en expertise binnengebracht? 
  • DOELGERICHTHEID van het netwerk: gaan we binnen het netwerk aan de slag vanuit een gemeenschappelijke opvatting over doelen, inhoud en gewenst resultaat? 

ORGANISATIE

 Samenwerking afstemmen

Rollen & taken - talenten - mandaat - partnerschap - co-creatie

Professionaliseren - opleiden - ondersteunen - uitwisselen

DE KRACHT ZIT IN HET SAMEN

VERBINDING

 Samen leren, ontwikkelen & innoveren

Interprofessioneel samenwerken

Boundary Crossing

Kleur bekennen

Samen leren, ontwikkelen & innoveren