Ondersteuner aan het woord

Ondersteuner aan het woord

Als directrice van een basisschool vind ik het belangrijk dat onze leerlingen zoveel mogelijk ‘in’ de klas begeleid worden. Leerlingen -maar ook leerkrachten- hebben hier nood aan. Ondersteuners van ons ondersteuningsnetwerk begeleiden en coachen niet enkel de leerlingen, maar ook de leerkrachten. Ondersteuning kan echt het verschil maken tussen het aan boord houden of het uitvallen van een leerkracht. De ondersteuning van leerlingen én leerkrachten kenmerkt écht onze school, naast goede afspraken tussen ondersteuners en leerkrachten, voldoende en planmatig overleg, ouders betrekken en zorgleerkrachten inzetten als co-teachers in de klas. Ik merk  dat er meer rust gecreëerd wordt voor leerkrachten wanneer er goede afspraken gemaakt worden en de ondersteuners niet te pas en te onpas komen binnenvallen maar zich net flexibel opstellen. Ook wanneer tussentijds overleg ingepland wordt, hechten we er belang aan dat alle betrokken partijen aanwezig zijn.

Het is een zeer goed idee om vaste ondersteuners te hebben die zich goed integreren in de manier van werken, maar vanaf het moment dat er aanmeldingen voor specifieke types zijn, mis ik toch een zekere expertise bij de vaste ondersteuners.


door Leerkracht 1 30 september 2022
Ouders aan het woord
door Leerkracht 1 30 september 2022
Directie aan het woord
Het eerste verhaal
door Leerkracht 1 11 september 2022
Zorgcoördinator aan het woord
Het eerste filmpje
door Leerkracht 2 10 september 2022
Filmpje 1
Het eerste audiofragment
door Leerkracht 3 9 september 2022
Miauw !!!