Ouders aan het woord

Ouders aan het woord

In de derde kleuterklas hadden we echt een hele goede ondersteuner. Leerkrachten hadden er ook een goed gevoel bij. Ze werkte  leerkrachtondersteunend en klasondersteunend. Ze nam niet altijd alleen M., maar ook eens een groepje. Ze gaf soms bijna hetzelfde als de klaslkr toen aan een kleiner groepje. Dat geeft winst op alle gebieden, die andere kinderen vinden dat leuk, ze mogen eens met de juf van M. mee, vinden dat leuk, en voor sociale interactie voor M. ook soms gemakkelijker in kleine groep.


De ondersteuner werkt voor het kind en met het kindZoals ik het denk dat het zou moeten zijn, is de ondersteuner degene die werkt voor het kind en met het kind. Dat dat de startpositie is. Kijken wat zijn de mogelijkheden van het kind, wat kunnen we bereiken en hoe moeten we dat bereiken. Hoe kan ik dat aan de klasleerkracht of school toe aanleren zodat ze het zelf op zich kunnen nemen. Kinderen zijn vaak ook verbonden met kine, logo, ergo… dat er een methode wordt uitgekozen en dat die doorgetrokken wordt over de hele lijn. De ondersteuner is op dat gebied de professional binnen het anders denken. Die heeft extra tools die een gewone juf of meester niet altijd bezit. Bijvoorbeeld SMOG, dat kan de ondersteuner ook aanleren. Waar ze zelf geen kennis van heeft, hebben ze vaak een breder team achter hen en weten hoe ze die kennis kan vergaren. Ze zitten ook in een team en ze weten van ah mijn collega, die kan dat wel. 





door Leerkracht 1 30 september 2022
Directie aan het woord
29 september 2022
Ondersteuner aan het woord
Het eerste verhaal
door Leerkracht 1 11 september 2022
Zorgcoördinator aan het woord
Het eerste filmpje
door Leerkracht 2 10 september 2022
Filmpje 1
Het eerste audiofragment
door Leerkracht 3 9 september 2022
Miauw !!!